woordvierkanten
qwertykeyboard
2006-02-24 17:59:36 UTC
Ik ben op zoek naar Nederlandstalige woordvierkanten
van het type:

Rotas
Opera
Tenet
Arepo
Sator

Waarbij de woorden horizontaal gelijk zijn aan
de woorden verticaal, maar niet per se palindromisch.
Het sator-vierkant is er een van de orde van 5. Zijn
er Nederlandse woordvierkanten van orde 6, 7 of zelfs
8 bekend?

Verder heb je ook het dubbele woordvierkant. Hier
zijn alle woorden verschillend. Ook hiervan zou
ik graag een orde van 6 woordvierkant zien.

Orde van 5 voorbeeld:

YSKAR
STORE
BEVEN
AGENT
LENDE
Sum Summus mus!
E Tolstoj
2006-03-17 14:34:42 UTC
Post by qwertykeyboard
[...]
Bedoel je dan vierkanten zoals

AAGTEN
AURORA
GROTER
TOTALE
ERELID
NAREDE

?

da's de eerste van velen...
qwertykeyboard
2006-03-17 16:05:12 UTC
Post by E Tolstoj
Post by qwertykeyboard
[...]
Ja inderdaad die bedoelde ik. Ik heb ondertussen
Nederlandse voorbeelden van orde 3 t/m orde 7. Dus nu is de
vraag; wie vindt er een van orde 8 en hoger?

Verder zocht ik voorbeelden van dubbele tovervierkanten.
Ook daarvan heb ik nu een voorbeeld van orde 3 t/m orde 7,
en ook hiervan zou ik graag hogere orden vinden. Ik weet
echter niet of hoger wel mogelijk is.
Sum Summus mus!
Feico
2006-03-17 15:55:10 UTC
On Fri, 24 Feb 2006 18:59:36 +0100, qwertykeyboard
Post by qwertykeyboard
Zijn
er Nederlandse woordvierkanten van orde 6, 7 of zelfs
8 bekend?
Vast wel. Als ik eens niks beters te doen heb, wil ik er wel een
programmaatje voor schrijven.

Misschien levert het ook een lettersudoku op van 9 bij 9, waarbij geen
van de 18 woorden dubbele letters bevat.
Feico
qwertykeyboard
2006-03-17 16:10:40 UTC
Post by qwertykeyboard
[...]
Morgen heb je, geloof ik, toch niks beters te doen. ;-)

Je kan er een programmeer-wedstrijd van maken. Er zijn hier
vast meer mensen die kunnen programmeren.

Wie komt met het eerste Nederlandse enkele of dubbele
tovervierkant van boven orde 7?
Sum Summus mus!
E Tolstoj
2006-03-20 08:07:22 UTC
Je kan er een programmeer-wedstrijd van maken. Er zijn hier vast meer
mensen die kunnen programmeren.
Wie komt met het eerste Nederlandse enkele of dubbele tovervierkant van
boven orde 7?
Ik! Ik! :)

aankweek
ataraxie
nawinter
krijgers
wangunst
extensie
eiersier
kerstera (of kersterf, kies wat je minder lelijk vindt)

E Tolstoj
qwertykeyboard
2006-03-20 08:51:51 UTC
Post by E Tolstoj
[...]
Heel goed!

kerst-era/f en eiersier ken ik niet.
Sum Summus mus!
E Tolstoj
2006-03-20 09:09:19 UTC
Post by qwertykeyboard
Post by E Tolstoj
[...]
Ik ook niet, maar binnen het gewone Nederlands kom je er niet dus moest ik
naar Opperlands grijpen. Er komt waarschijnlijk nog wel meer hoor, het
proces draait nog :)

E Tolstoj
E Tolstoj
2006-03-21 12:52:19 UTC
Post by qwertykeyboard
Post by E Tolstoj
[...]
reveille
eterniet
verengde
erebogen
innocent
liggende
ledendas
etentest

En de laatste twee zal je waarschijnlijk opnieuw niet kennen :)
E Tolstoj
2006-03-21 13:10:44 UTC
Post by E Tolstoj
Post by qwertykeyboard
[...]